
Una nena fa la bugada al Nam Ou (Laos)
En un recòndit racó de Laos, envoltada de muntanyes i camps d'arròs, hi viu la Suni, que tot just fa una setmana va fer deu anys. Com cada matí, mentre el sol s'aixeca, la nena comença la seva intensa jornada de treball. Avui, com molts altres dies, la mare li ha encomanat la tasca de rentar la roba al riu que serpenteja a poc més d'un centenar de metres del poblat. Amb una cistella de vímet plena de roba, camina pel corriol relliscós fins a la riba. En arribar-hi, la col·loca damunt dels còdols polits i comença a submergir les peces en l'aigua freda i a fregar-les vigorosament amb els punys. El treball és monòton, però no s'atura. Quan totes les peces estan netes, les estén ordenadament sobre les roques calentes i llavors es regala uns moments de descans. Per fi. I mentre la roba s'eixuga, remulla els peus en l'aigua fresca i observa els peixos que van i venen despreocupats, com si no passés res...
“ Al món, per cada 100 nens que no van a l'escola hi ha 123 nenes que tampoc hi van
– UNESCO

Una nena fa la bugada al Nam Ou (Laos)
Gairebé totes les societats del món són patriarcals, amb uns rols de gènere clarament definits: els homes són els proveïdors econòmics i líders familiars, mentre que les dones són les responsables de mantenir les tradicions, de la llar i de la criança dels fills. En la majoria de les cultures, l'educació familiar sol transmetre aquestes normes de generació en generació, i ja des de ben petits, els nens i les nenes assumeixen aquests rols sense qüestionar-los. Als nens se'ls ensenya a fer tasques que comporten fortalesa física i emocional; a les nenes, per contra, se'ls ensenya a assumir rols de cura, a preparar els aliments o a assistir les mares en les tasques domèstiques com netejar, rentar els plats o fer la bugada.
“ En moltes llars, els recursos familiars, com els aliments o l'atenció mèdica,
són distribuïts de manera desigual, afavorint els fills sobre les filles
– UNICEF
En les darreres dècades, l'educació en l'àmbit familiar sobre rols femenins i masculins ha evolucionat cap a una major igualtat, oferint models diversos de feminitat i masculinitat, i permetent als nens i les nenes explorar una varietat més àmplia d'interessos i d'habilitats. Tot i això, persisteixen desigualtats i expectatives tradicionals en molts aspectes de la vida que limiten el desenvolupament personal dels infants en general, i de les nenes en particular. En una societat inevitablement canviant, l'educació i la sensibilització dels infants en l'àmbit familiar és clau per promoure un creixement personal saludable, més enllà de les limitacions imposades pels estereotips de gènere.

Una noia renta la vaixella (Laos)