Perruqueria de Mekele (Etiòpia)
Un parell de cartells desgastats pel sol presideixen l'entrada de la perruqueria. Per a les dones del barri, aquest és un lloc de trobades, de xafarderies i també de transformacions tal com dicten les revistes de moda i els programes de la televisió. Malauradament, per norma general, la publicitat, el cinema i els mitjans de comunicació reprodueixen i amplifiquen els estereotips de gènere tradicionals. En el cinema, per exemple, els personatges principals de les pel·lícules solen ser generalment masculins, i representen homes forts, líders, agressius o protectors. Les dones, en canvi, són relegades a rols secundaris, passives o dependents. Segons un estudi del Geena Davis Institute on Gender in Media, en les pel·lícules més taquilleres, els personatges masculins tenen el doble de temps de pantalla i parlen el doble de línies de diàleg en comparació dels personatges femenins. A les pel·lícules analitzades, les dones representen només el 34% dels personatges amb nom propi o línies de text.
“ A les 100 pel·lícules més taquilleres del 2019,
només el 31% dels personatges principals eren dones
– USC Annenberg Inclusion Initiative
No et preocupis estimada, no has cremat les cerveses!
Segons els estudis que analitzen la publicitat des de la perspectiva del gènere, els homes tenen el triple de probabilitats d'aparèixer en anuncis en comparació amb les dones, i normalment són mostrats en contextos d'èxit professional o esportiu. Només el 3% de la publicitat mostra dones en rols de lideratge o poder. Per contra, el 45% dels anuncis mostren dones en rols tradicionals, com la cura de la llar o dels fills. A més a més, la publicitat juga un paper important en la imatge corporal i la promoció d'estàndards de bellesa irreals per a les dones, cosa que genera una comparació permanent amb les altres i, en alguns casos, perjudica la seva autoestima i la percepció sobre el seu propi cos.
“ El 68% dels anuncis infantils promouen rols de gènere tradicionals;
només el 32% dels anuncis mostren nens i nenes en rols neutrals o no estereotipats
– UN Women i Unilever
En anys recents, hi ha hagut una evolució cap a representacions més diverses i inclusives en la publicitat, desafiant els estereotips i mostrant una varietat més àmplia d'identitats de gènere i rols familiars. En el cinema, la pressió social i les demandes del públic han comportat un increment en la representació de personatges femenins més complexos, empoderats, forts i diversos, així com la inclusió dels conceptes d'igualtat de gènere i justícia social en les trames. No obstant això, en alguns mitjans i sectors encara hi ha camí per recórrer. En les xarxes socials o els videojocs, per exemple, els estereotips solen perpetuar-se a través de contingut viral que reforça els rols, els estàndards de bellesa o els comportaments esperats segons el gènere.
“ El 85% dels personatges principals en videojocs són masculins,
i el 50% dels personatges femenins mostren comportaments sexualitzats
– International Journal of Gender, Science and Technology
Personatges femenins en videojocs