L'escola: una arma poderosa per canviar el món

Infants a l'escola (Etiòpia)

En un tranquil poblet de les Simien, el sol comença a despuntar sobre els turons i banya de llum daurada les puntes de les teulades. Just al mateix moment, la petita Amina surt d'una modesta casa de fang vestida amb el seu uniforme blau i blanc, i fa cap a l'escola. El camí és llarg i polsegós, però la nena el recorre amb alegria, amb una motxilla gastada a l'espatlla on guarda un quadern masegat que cuida com si fos un tresor. Camina per senders de terra, creuant els prats —uns verds i altres secs—, i travessant petits rierols que serpentegen al fons de la vall. Al llarg del trajecte, s'uneix a les altres nenes i nens que també es dirigeixen a l'escola, i junts formen un grup que creix i avança entre rialles i converses animades, fins que desapareix paisatge enllà. I de nou, la vall roman en silenci

 L'educació és l'arma més poderosa per canviar el món
Nelson Mandela

Una nena de camí a l'escola (Marroc)

A escala global, el 90% dels nens i nenes estan matriculats a l'educació primària. No obstant això, les oportunitats educatives per a les nenes varien significativament entre els països, reflectint diferències en l'accés i la qualitat. Els països desenvolupats han aconseguit establir sistemes educatius que garanteixen un accés gairebé universal a l'educació per a tots els infants. Disposen de programes educatius robustos, docents competents i escoles ben equipades, cosa que facilita l'aprenentatge i les oportunitats de desenvolupament personal i professional per a les nenes quan són adultes. Tot i que persisteixen alguns obstacles —com la discriminació de gènere o els estereotips—, les barreres socials i culturals tendeixen a ser menys restrictives. Als països en desenvolupament, en canvi, les desigualtats són més pronunciades.

 Als països en desenvolupament,
la taxa de matrículació és del 76% per a les nenes, i del 82% per als nens
UNESCO

A molts països en desenvolupament, sobretot en les zones rurals, els infants tenen més dificultats per accedir a l'educació a causa de la manca d'infraestructures adequades o la distància als centres escolars. A més a més, les nenes pateixen dificultats afegides a causa de les normes culturals restrictives, els matrimonis forçats, els embarassos adolescents o els rols de gènere tradicionals que limiten seriosament les seves perspectives de creixement personal i professional. En aquells casos en què l'educació suposa un cost important per a les famílies, la majoria prioritza l'educació dels fills. D'altra banda, a les àrees rurals, les nenes tenen menys accés als materials educatius i a les tecnologies: només el 14% de les nenes tenen ordinadors a casa, en comparació del 20% dels nens. 


A l'escola (Dakar, Senegal)

Potser t'agraden aquestes entrades