Madam C.J. Walker i altres emprenedores

Madam C.J. Walker

Madam C.J. Walker (1867-1919) nascuda com Sarah Breedlove, és àmpliament reconeguda com la primera dona afroamericana en convertir-se en milionària a través del seu propi esforç. Va fundar una línia de productes de bellesa i cura dels cabells específicament dissenyada per a dones negres. La seva empresa, Walker Manufacturing Company, es va expandir ràpidament i va proporcionar llocs de treball a milers de dones afroamericanes com a agents de vendes, promovent la seva independència econòmica i millorant les seves vides. Madam C.J. Walker també va ser una filantropa activa, donant grans sumes de diners a organitzacions benèfiques i educatives per a la comunitat afroamericana. Aquest és un exemple entre tants que mostra com les dones han estat capaces de superar els obstacles i construir grans imperis empresarials, i com el seu impacte continua influint en l'àmbit dels negocis i en la societat en general.

 A escala mundial, el 36% de les empreses són propietat de dones
— Global Entrepreneurship Monitor

Florista de Cuzco (Perú)

La figura de la dona emprenedora ha experimentat una evolució significativa en les darreres dècades. A mesura que les dones han guanyat accés a l'educació superior i a la formació empresarial, han sorgit figures femenines amb prou habilitats i coneixements per iniciar i gestionar els seus propis negocis, desafiant els rols tradicionals de gènere en l'àmbit empresarial. El percentatge d'empreses creades per dones s'incrementa gradualment en moltes regions, també als països en desenvolupament, cosa que demostra un èxit creixent de l'emprenedoria femenina. Les emprenedores no només contribueixen al creixement econòmic, sinó que també tenen un paper en la innovació, la creació d'ocupació i l'enfortiment de les comunitats locals. Malgrat els avenços, les dones amb la inquietud d'emprendre encara s'enfronten a prejudicis i estereotips importants, per exemple, a l'hora d'obtenir finançament, ja que els inversors solen mostrar menys confiança en els projectes amb lideratges femenins.  

 En l'àmbit global,
només el 2,3% del capital de risc es destina a empreses dirigides per dones
Crunchbase

En molts països, les dones emprenedores reporten dificultats per mantenir els seus negocis a llarg termini a causa de limitacions com l'accés als mercats i a les xarxes empresarials. L'equilibri entre les responsabilitats laborals i familiars també és un factor limitant significatiu. Aquestes, entre moltes altres discriminacions, són algunes de les raons que expliquen que les empreses dirigides per dones tinguin taxes de supervivència més baixes en comparació de les dirigides per homes. 

Les polítiques destinades a fomentar la diversitat i abordar les disparitats de gènere en l'àmbit empresarial són fonamentals per potenciar encara més les dones en l'ecosistema emprenedor. Amb el suport adequat i oportunitats equitatives, les emprenedores d'avui tenen el potencial de transformar sectors i liderar canvis socials, inspirant futures generacions de dones a seguir els seus passos. 


Venedora de pa a Cuzco (Perú)
Venedora d'ous a Sucre (Bolivia)

Potser t'agraden aquestes entrades