Psicopia: les dones i l'educació superior


Retrat d'Elena Lucrezia Cornaro Piscopia (1646-1684)

En l'Europa medieval, l'educació superior estava reservada per als homes. La teologia era la titulació de més prestigi, seguida del dret i la medicina, i les dones no podien esdevenir ni sacerdots, ni advocats ni metges. El 1672, desafiant les convencions, Elena Lucrezia Cornaro Piscopia es va matricular a la Universitat de Pàdua per estudiar teologia, i la seva vàlua va impressionar els seus instructors. Va ser la primera dona a obtenir un doctorat, tot i la desaprovació de l'església, fet pel qual la Universitat de Pàdua no va atorgar cap altre doctorat a una dona durant tres segles. Com Piscopia, altres dones van assistir a classes universitàries, però cap d'elles va tenir l'oportunitat de graduar-se, ja que l'educació partia de la idea que les dones no necessitaven un títol per exercir les seves funcions de mestressa de casa, mare o servidora domèstica. 

Històricament, les dones han hagut de superar molts obstacles per accedir a l'educació superior, car les institucions educatives sovint limitaven o excloïen el seu ingrés basant-se en normes socials i culturals restrictives. En el darrer segle, les lluites feministes i els moviments pels drets civils han jugat un paper essencial en l'obertura d'oportunitats educatives, i avui, les dones superen els homes en termes de matriculació i finalització d'estudis universitaris en molts països

 A escala global, les dones constitueixen el 54% dels alumnes d'estudis superiors
Banc Mundial

Les estudiants observen una dissecció a l'Hospital de la Dona de Filadèlfia el 1911

Tot i que hi ha hagut un increment de la participació de les dones en l'educació superior, encara persisteixen desigualtats en certes àrees acadèmiques i professionals com les ciències, la tecnologia, l'enginyeria o les matemàtiques (STEM), així com en camps professionals com el dret, la medicina o els negocis, tradicionalment dominats per homes. A escala mundial, només el 35% dels estudiants de STEM són dones. En contraposició, les dones estan sobrerepresentades en camps relacionats amb l'educació, la salut o el benestar, on constitueixen al voltant del 70% dels estudiants. El desafiament d'equilibrar futures carreres professionals exigents amb les responsabilitats familiars és un factor que sol afectar les dones a l'hora de prendre decisions relatives als estudis. 

 En camps com la ciència, la tecnologia, l'enginyeria o les matemàtiques
només el 35% dels estudiants són dones
UNESCO

A més a més, les dones de grups minoritaris ètnics, de baixos ingressos o amb discapacitats, pateixen dificultats afegides per accedir i completar l'educació superior a causa de barreres financeres, de la discriminació o de la manca de suport institucional. Les normes culturals persistents en algunes comunitats també són un impediment important. A moltes regions de l'Àfrica Subsahariana i del Sud d'Àsia, més del 30% de les noies es casen abans dels divuit anys, fet que interromp la seva formació i que, inevitablement, condiciona les seves expectatives futures de creixement personal i professional.

 Cada any es casen 12 milions de noies menors de divuit anys
UNICEF

Dues estudiants camí de la universitat (Bangkok, Tailàndia)

Potser t'agraden aquestes entrades